14.04. Hulp van ouders

Ouders helpen hun kind
Deze hulp geeft de ouder aan het eigen kind, zodat het kind beter wordt begeleid. Een heel scala van activiteiten valt hieronder. Bijvoorbeeld:

• hulp bij huiswerk;
  • het signaleren van moeilijkheden (met de leraar, de mentor of met andere leerlingen);
  • het in het gezin bespreken van zaken als werkhouding, werkplanning, faalangst, examenvrees, of gedragsregels.

We noemen dit individuele ouderhulp.

Ouders helpen de school
Deze traditionele vorm van ouderhulp ontlast de organisatie en de leraren, zodat zij meer tijd hebben voor hun lesgevende taak. Voorbeelden zijn:

• meehelpen bij het organiseren van open dagen of voorlichtingsbijeenkomsten;
  • hulp bij voorbereiding en organisatie van toneelavonden.

We noemen dit hand- en spandiensten.

Ouders helpen het onderwijs
Ouders doen daadwerkelijk mee in het onderwijs of zorgen voor hulpmiddelen. Zij houden zich niet bezig met het bepalen van de inhoud van het onderwijs. Leraren zijn en blijven hiervoor verantwoordelijk! Een voorbeeld is hulp van ouders in de mediatheek. Ouders helpen plannen maken Ouders houden zich bezig met het beleid van de school. Belangrijke activiteiten waarin deze vorm van ouderhulp tot uitdrukking komt, zijn:

• het geven van adviezen door de ouderraad aan de ouders in de medezeggenschapsraad (of via de medezeggenschapsraad aan het bestuur);
  • het functioneren van de ouders in de medezeggenschapsraad;
  • het fungeren als klankbord voor de schoolleiding in geval van problemen of voorgenomen beleid.

We noemen dit: organisatiesturende activiteiten.